Det kan være flere årsaker til at kortet ditt ikke fungerer. Vi vil anbefale deg å sjekke saldoen din i mobilbanken/nettbanken, prøve på nytt eller kontakte banken for å be om at de ser på årsaken. Nedenfor har vi listet opp noen av de vanligste årsakene til feil med bankkort og kortbruk:
Du må aktivere nytt kort før det kan brukes til netthandel
Dette gjør du enten med å bruke kortet i butikkterminal og taste inn PIN. Du kan også aktivere kortet i mobilbanken, eller i nettbanken under menyvalget Kort.
Mangler dekning på kort eller konto
Sjekk saldo i mobilbanken/nettbanken.
Kortet har begrensninger
Dette kan være i form av maksbeløp, antall kjøp eller internettkjøp.
Dersom du ønsker å endre beløpsgrense for bruk av bankkortet ditt, kan du gjøre dette i mobilbanken/nettbanken.
Har du aktivert regionsperre?
Regionsperre er et tiltak mot kortsvindel for å øke sikkerheten rundt kortbruk. Du kan endre regionsperren når som helst i mobilbanken og i nettbanken.
3D secure
Sterk kundeautentisering er tiltak som er satt i kraft for å gjøre betalinger på nettet sikrere. Når du handler på nett blir du bedt om å bekrefte betalingen med 3D Secure.
Sperret pga feil PIN-kode
Hvis du har tastet feil PIN-kode fire ganger, må du vente minst 24 timer før du forsøker å bruke kortet ditt på nytt.